۶ نکته برای برنامه ریزی حرفه ای مثل یک برنامه نویس حرفه ای
زمانی که صحبت از ۶ نکته برای برنامه ریزی به میان می آید افراد به سه گروه تقسیم می شوند :
گروه اول اصلا برنامه ریزی را قبول ندارند و عقیده دارند هیچ وقت نیازی به برنامه ریزی ندارند .
گروه دوم از ترس فرار می کنند !! چون هیچ وقت به کارهایی که برنامه ریزی کرده اند ، نرسیده اند و از برنامه ریزی گریزانند.
و البته گروه سوم کاملا بلد هستند برنامه ریزی کنند ولی نه به صورت سیستماتیک و حرفه ای .
در این مقاله قصد دارم به شما نشان بدهم چه مواردی را باید برنامه ریزی کنید که به همه کارهایتان برسید و
در بخش دوم استفاده از سه نرم افزار قدرتمند و مفید را به شما یاد خواهم داد تا به آسانی آب خوردن با آن ها پول ها ، زمان و اهدافتان را برنامه ریزی کنید .
۱)چرا این تصمیم رو گرفتی ؟
اکثر مشکلات در برنامه ریزی و نرسیدن به کارها و شکست خوردن در این مسیر به این علت است که ما نمی دانیم چه گزینه هایی را باید در لیست برنامه های خود بگنجانیم و آن ها را چطور اولویت بندی کنیم .
اول از همه از خودتان بپرسید چرا یک گزینه را باید به لیست خود اضافه کنید ؟
آیا تنها می خواستید خودتان را گول بزنید و بگویید کار کوچک بی اهمیتی را انجام داده اید و احساس فاتح بودن کنید ؟ !!
اگر قرار است حرفه ای برنامه ریزی کنیم و یک لیست درست از اهدافمان را بسازیم باید بدانیم چه مواردی را به لیست خود اضافه کنیم .
اول آنکه کار های کوچک و بی اهمیت جایی در این لیست ندارند اگر قرار است آن ها را یادداشت کنید که تنها فراموششان نکنید جای ان ها در لیستی دیگر است نه لیست اهداف شما .
دوم آنکه اهداف بسیار دور و بسیار کلی نیز در این لیست جایگاهی ندارند .
مثلا اگر قرار است آموزش ببینید نباید در لیست خود بنویسید شروع آموزش !!
چون ممکن است دیدن این آموزش برای شما تا چهار ماه آینده به پایان نرسد، لذا با خط نخوردن این مورد و هر روز دیدن آن به صورت مجدد ، شما امید و انگیزه تان را از دست می دهید .
یک لیست از اهداف کوتاه مدت و یک لیست از اهداف بلند مدت که هر از چند گاهی به آن باید سر بزنید و نه هر روز ، درست کنید و این موارد را از هم تفکیک کنید .
قرار نیست مثل دانش آموزان کنکوری زمان انجام هر مورد را یادداشت کنید . در واقع اهدافی را در این لیست ها می نویسید که واقعا ارزش دارند و هدف به حساب می آیند !!
هدف میانی و هدف پایانی برای خود مشخص کنید . دیدن دو عدد فیلم در روز اهمیتی ندارد .
بلکه باید مشخص کنید در این روز دقیقا چه مبحثی را قرار است به پایان برسانید .
ممکن است این مبحث نیازمند دیدن دو جلسه ویدئویی از یک آموزش باشد یا آنکه مجبور باشید سه روز برای آن زمان بگذارید . خودتان را با وعده دادن های کوچک و بی اهمیت گول نزنید.
کارهای دردناک را اول انجام دهید . نه آنکه همیشه به دنبال کار های لذت بخش بروید ، که هیچ گاه به کارهای دردناک و مهم تر نرسید و فاتحانه به خودتان بگویید با اینکه به مهمترین کارم نرسیدم هزار کار بی اهمیت را انجام دادم .
خودتان را توجیه نکنید و دلداری ندهید . نتیجه مهم است.
اهداف بزرگ را به بخش های کوچک تبدیل کنید و وقتی میدانید کارهای بزرگ را انجام نمی دهید و آن ها را پشت گوش می اندازید آنها را به تکه های کوچک تبدیل کنید تا انجامشان سهل شود و انجام پذیر باشد .
حتی اگر تکه اول را انجام دهید شما آن کار را شروع کرده اید و مهم همان استارت اول است .
۲)اگر کارمان را به بخش های کوچک تقسیم کنیم آسان تر می شود !
مرحله دوم از بین ۶ نکته برای برنامه ریزی حرفه ای این است که اگر قرار است یک کار طولانی مدت و بزرگ را انجام دهید آن را به بخش های کوچک تقسیم کنید .
حتما این ضرب المثل را شنیده اید که طبل بزرگ علامت نزدن است . شما اگر یک کار بسیار بزرگ را برای خود ترسیم کنید مغزتان هیچ گاه به شما اجازه نمی دهد که آن را شروع کنید . چون می خواهد از شما در برابر صرف انرژی تان محافظت کند .
ضمن آنکه کار مذکور به درد آورترین کار ممکن برای شما تبدیل می شود . پس این کار بزرگ را به مراحل کوچکتر تبدیل کنید تا برایتان جذاب تر شود .
اگر یک کار مهم را به پایان رساندید به خودتان جایزه بدهید . جایزه می تواند نیم ساعت بازی کامپیوتری باشد یا خوردن یک خوراکی لذت بخش برای شما !
۳)خروج از تله شکست خورده ها
از اینه خودتان را گول بزنید که شرایط ، اطرافیان یا محیط باعث می شوند شما به برنامه ریزی هایتان نرسید دست بردارید .
فرض کنیم شما بی اندازه گرسنه باشید . آیا متاهل بودن ، بچه کوچک داشتن ، کارمند بودن ، تنبل بودن ، مهارت کافی نداشتن و هم خانه ای هایی که شما را درک نمی کنند ، کارهای شخصی و هزاران بهانه دیگر باعث می شود غذا نخورید و از گرسنگی بمیرید ؟ قطعا خیر .
شما بالاخره راه و زمانی برای خوردن پیدا می کنید .
پس شما اگر واقعا اهدافتان را مانند غذایتان بخواهید راه رسیدن به آن ها را نیز خواهید یافت .
هیچ انسان موفقی بدون مشکل و شکست خوردن ، به موفقیت و درآمد های میلیاردی نرسیده است .
پس بهانه آوردن را کنار بگذراید .
۴)شروع خوب مهمتره
برای آنکه هر روز صبح به آنچه می خواهید برسید ، نزدیک تر شوید باید روز خوبی را شروع کنید !
سعی کنید با انرژی باشید و به آینده لذت بخش فکر کنید .
هر روز صبح کارهای روزانه ای را که برای ان روز برنامه ریزی کرده اید ، در ذهنتان مرور و اولویت بندی کنید .
اگر جزو کسانی هستید که روزتان را با تلف کردن وقتتان در رختخواب و بررسی شبکه های اجتماعی می گذارنید ، قطعا طبیعی است که به هیچ کدام از کارهایتان نرسید .
ساعات قدرت خودتان را پیدا کنید . بعضی افراد نیاز دارند ۹ ساعت بخوابند ، بعضی ها شب ها بیشتر می توانند بیدار بمانند و کار کنند ، در صورتی که بعضی دیگر اصلا نمی توانند شب ها بیدار بمانند و در طول روز قدرت بیشتری دارند .
هنگام کار کردن عواملی را که حواستان را پرت می کند از خودتان دور کنید .
یادتان باشد این شما هستید که باید برای زمانش اهمیت قائل باشد ، نه آنکه دیگران برای آن برنامه ریزی کنند .
اگر مشغول کار هستید این شما هستید که تعیین می کنید جواب یک پیام یا تماس را چه موقع بدهید .
پس گوشی و شبکه های اجتماعی را فقط چند بار در روز و در ساعات مشخص بررسی کنید .
۵)مذاکره گر زمان باشیم
اگر حادثه ای غیر مترقبه اتفاق افتاد که شما را در عمل انجام شده قرار داد ، خیلی راحت می توانید برای زمان و کارتان مذاکره کنید !
مثلا به افراد خانواده بگویید الان مشغول کار هستید ولی قول می دهید بعد از پایان کارتان کاری بیشتر از وظیفه محوله به شما را انجام دهید یا زمان بیشتری با آن ها بگذرانید .
برای کارتان زمان مشخصی را معین کنید و در هر زمان و در هر مکان بدون برنامه ریزی به سراغ کارتان نروید .
شما چه فریلنسر باشید و در خانه کار کنید و چه در فضای کاری باشید باید برای خودتان زمان کاری مشخص کنید تا دیگران نیز به آن احترام بگذارند .
۶)قراره مثل بچه مدرسه ای ها برنامه ریزی کنی ؟ چه نرم افزار هایی کمکت میکنه ؟
با همه این موارد شما نمی توانید مانند یک دانش آموز و بچه مدرسه ای برنامه ریزی کنید . قطعا برنامه ریزی حرفه ای به ابزار حرفه ای و در دسترس نیاز دارد .
برای برنامه ریزی حرفه ای می توانید از سه نرم افزار بسیار کاربردی استفاده کنید .
جذابترین نکته در بین این نرم افزار ها آن است که شما همیشه و در هر زمان به برنامه ها و نکاتی که یادداشت کرده اید دسترسی دارید .
رتبه سوم در بین این سه نرم افزار را می توان به Google keep داد . از این نرم افزار می توانید برای ایجاد یاد آور ها ، اتصال نوشته به عکس و ذخیره آن در محیط وب و نوشتن متن استفاده کنید . این نرم افزار بیشتر می تواند برای خلاصه برداری به شما کمک کند .
رتبه دوم برای هدف ما را نرم افزار one note به خود اختصاص می دهد .
گرچه اکثر ما عادت نداریم از تکونولوژی آن طور که باید استفاده کنیم و از مزیت های آن بهره مند شویم ! اما با استفاده از این نرم افزار بی نظر می توان همه چیز را دسته بندی کرد .
اما می توان گفت محیط این نرم افزار با شبیه بودن به یک دفترچه یادداشت ساده یا نرم افزار word ممکن است کمی جذابیت کم تری نسبت به نرم افزار رتبه اول را برای شما داشته باشد .
این نرم افزار را می توانید دانلود کرده و بر روی سیستم خود نصب کنید و یا به صورت آنلاین از آن استفاده کنید .
و رتبه اول برای هدف ما یعنی برنامه ریزی حرفه ای ، قطعا به نرم افزار بسیار جذاب Microsoft to do تعلق می گیرد . قبل از این نرم افزار استفاده از نرم ازار wunderlist نیز متداول بود که مایکروسافت استفاده از آن را بعد از اردیبهشت ماه ۹۹ یعنی سال ۲۰۲۰ به پایان رساند.
اما نرم افزار مایکروسافت تو دو به طور کامل و با همان ویژگی ها جایگزین آن شد . در این نرم افزار می توان هر نوع برنامه ریزی انجام داد و لیست های متفاوت را ساخت و برای اهداف کاری بین اعضا به اشتراک گذاشت . برای افراد مختلف وظیفه مشخص کرد . و برای آن ها یاد آور تنظیم کرد .
این نرم افزار بی نظیر که می تواند بر وری گوشی موبایل و کامپیوتر نصب شود و یا به صورت آنلاین و نسخه وب باشد ، به اکانت مایکروسافت شما متصل می شود تا همه جا و در همه حال به لیست برنامه ریزی و کارهای خود دسترسی داشته باشید و بتوانید کارهای انجام شده را تیک بزنید .